Dnes se na téma úspěch v podnikání podíváme z jiného úhlu pohledu, než se o něm obvykle mluví.
Protože se může stát, že jste právě v situací, kdy máte určitou vizi ohledně svého podnikání, ale nedaří vám ji nedaří naplnit. Vyskytují se překážky v podobě:
To sebou také přináší obrovský stres a pocity jako strach, frustrace, bezmoc. Máte pocit, že jste se zasekli, a stagnujete. Kladete si otázku, co děláte špatně a co máte dělat jinak.
Snažíte se, zkoušíte hledat nové možnosti. Vaše úsilí ale nepadá na úrodnou půdu. Přemýšlíte, jak jinak byste měli své podnikání uchopit, jenže rozum Vám stále nenabízí řešení, které by zafungovalo.
Dnes nechci psát o tom, jak dělat marketing nebo prodej. Protože to, co ovlivňuje vaše podnikání, ať už si to uvědomujete či nikoliv, je vaše vnitřní nastavení. – jak přemýšlíte o podnikání, jaký vztah máte sami se sebou, jaké vztahy vytváříte s ostatními, jaký vztah máte k penězům, jak vnímáte svou sebehodnotu a hodnotu toho, co vytváříte.
Vaše životní přesvědčení, vzorce myšlení, návyky a skryté vlivy, které pramení z rodinné historie, a emoce s tím vším spojené, jsou to, co má podstatný vliv na váš úspěch či nezdar v podnikání.
Vaše vnitřní nastavení je vaším hnacím motorem pro úspěch v podnikání.
Protože na základě vašich minulých zkušeností a životních přesvědčení se rozhodujete a konáte. A jsou to vaše rozhodnutí a kroky, které vás dostaly tam, kde se nyní nacházíte. Úspěch v podnikání není závislý na vnějším světě. To, co stojí v pozadí vašeho nezdaru či naopak úspěchu a spokojenosti ve vnějším světě, je Vaše vnitřní nastavení.
Co člověk a problém to jiná přesvědčení, jiné vzorce chování a také jiné skryté vlivy, které pramení z rodinné historie.
Je to individuální. Záleží na tom, v jakém prostředí jste vyrůstali, co prožili vaši předci a předali vám ve formě vzorců myšlení a co jste prožili vy sami v rámci vlastního života.
Toto všechno zásadně ovlivňuje, jak o podnikání a zisku přemýšlíte, jak se rozhodujete, na základě jakých motivů jednáte, jaké emoce ze sebe vyzařujete a v konečném důsledku jakých výsledků dosahujete.
Dá se vlastně říci, že úspěch v podnikání – spokojenost, flow, lehkost v podnikání, stejně jako v jiných oblastech života, se závisí především na tom, jaký vztah máte sami k sobě. Od toho se odvíjí, jaké vztahy si vytváříte s ostatními – ať už jde o ty rodičovské, partnerské, byznys nebo s penězi.
Úplně stejně jako jinde – třeba v rodičovských vztazích nebo v partnerských vztazích – funguje také v podnikání proces zrcadlení. Takže pokud šetříte sami na sobě, plno věcí si nedovolíte, jak vysvětlíte svému klientovi, aby na sobě nešetřil a koupil si právě vaši službu či produkt?
Je důležité si také uvědomit, z jakého pocitu do podnikání a do realizace vašich projektů jdete. Pokud něco tvoříte či se rozhodujete z pocitu nedostatku, nemůže vzniknout bohatství! To znamená, pokud tvoříte produkt z pocitu, že nemáte dost peněz, to, co se vám vrátí je pocit, že nemáte dost peněz. Pokud budete tvořit z pocitu plnosti, z vášně, z radosti, že se chcete podělit o své dary, vrátí se vám naplnění a radost. Osvěžte si tedy, proč jste šli do podnikání a co bylo vaší vizí! Co chcete svým podnikáním světu dát?
Pokud něco chceme, je zapotřebí, aby ten vnitřní svět byl v souladu s tím, co očekáváme, že dostaneme v tom vnějším světě.
Pokud máte přesvědčení, že práce je dřina a život je boj, těžko se vám bude podnikat s lehkostí a bez konfliktů a nepříjemných situací. Budete mít pocit, že se musíte neustále obhajovat, budete mít strach ze ztráty a stále si budete hlídat svoje hranice.
Pokud neustále toužíte po jistotě, také vám podnikání bude připadat náročné a stát vás hodně energie. Protože uvnitř jste nejistí a nejistota se vám bude vracet z toho vnějšího světa. A když se na to podíváme ještě blíže a hlouběji za skutečnou příčinou, stojí za tím většinou podvědomě nemožnost odpoutat se od rodičů.
Je důležité si také uvědomit, že tam, kde jste, i když Vám to zdánlivě nevyhovuje, tak z toho máte určitou výhodu. A zjednodušeně řešeno ta výhoda je vlastně to limitující životní přesvědčení.
Vysvětlím třeba na příkladu peněz. Vyjdete s nimi sice, ale na druhou stranu toužíte, aby jich bylo více. Jenže „to víc“ se stále neděje. Zkuste zapřemýšlet, co se říkalo u vás doma, když jste byli malí, o penězích… třeba – Peníze kazí charakter. Ale vy přeci nechcete mít zkažený charakter, nechcete být zlí, tak si je raději nepustíte do života. V tomto případě se jedná vlastně o podvědomou sebesabotáž.
Já jsem třeba měla peníze spojené se zážitkem, kdy jsem o prázdninách jako malá byla u babičky a dědy. A umřel soused, který pracoval v čokoládovnách a podle tvrzení babičky se měli moc dobře a mohli si vše dovolit – na rozdíl od nás. A babička pronesla – umřel a ani mu ty peníze nepomohly… No jasně, že jsem nechtěla mít hojnost, protože jsem nechtěla umřít. Měla jsem peníze spojené se strachem. Jako malí, když slýcháváme tyto věty, nejsme schopni rozlišit, zda je to fakt či nikoliv. Jenže náš mozek pracuje na jiných frekvencích, než když jsme dospělí a vše si zapisujeme do našeho podvědomí i pocity, které u toho máme. A naše podvědomí v dospělosti řídí více jak 93% naší každodenní činnosti.
Každý problém má řešení. Nejlepší řešení vždy zná ale pouze člověk, kterému daný problém patří. Neexistují tedy paušální řešení platná pro všechny a pro úspěch v podnikání. Za každým vaším tématem – i v oblasti úspěchu či nezdaru v podnikání – stojí určitý příběh.
Může to být zkušenost z dětství, na základě které jste si vytvořili návyky, životní přesvědčení, způsoby myšlení, které vás dovedly až k současnému problému.
Může to být ale také příběh, kterého jste “pouze” součástí. Dobrým příkladem je tu generační zátěž. Pokud na příklad někdo z předchozích generací přišel o majetek či o velkou sumu peněz v měnové reformě, mohlo v rodě vzniknout přesvědčení, že mít peníze není bezpečné. A nevědomě je výchovou předáváno dál.
Pro nalezení vhodného řešení je tedy důležité se zaměřit na problém nejen z pohledu individuálního, ale také z pohledu celku.
Podrobněji se celému tématu věnuji v e-booku Podnikání – stabilita a růst v souladu se sebou, který je:
Přeji vám mnoho AHA momentů a inspirace.